دیاگ از کلمه انگلیسی diagnosis به معنای رفع خطا گرفته شده است. منظور از دستگاه دیاگ زدن در تعمیرگاه به معنای حل خطای گزارش شده توسط ایسیو خودرو میباشد.
دیاگ چیست؟
در کامپیوتر یا ecu خودرو یک حافظه موقتی وجود دارد که خطا در آنجا ذخیر میشود. با استفاده از دستگاه دیاگ میتوان نوع خطا را تشخیص و نسبت به پاک کردن خطا و یا در صورت لزوم تعویض قطعه اقدام کرد.
پیدایش دستگاه دیاگ:
در گذشته خودروها به صورت مکانیکی بودند و با فعالیت های مکانیکی مقدار هوا و سوخت مورد نظر برای محفظه احتراق با یکدیگر ترکیب میشدند. به اصطلاح به این نوع خودروها کاربراتوری گفته میشود. اما این ترکیب مکانیکی از آنجاکه خیلی دقیق نمیباشد سبب بروز مشکلات آلایندگی و زیست محیطی میشود.
لذا شرکتهای خودروسازی به این نتیجه رسیدند که این فعالیت را به صورت کامپیوتری انجام دهند. وظیفه این ترکیب و مخلوط بنزین و هوا به ایسیو یا کامپیوتر خودرو سپرده شد.
ایسیو ها با سنسورهای مختلفی در ارتباط میباشند که شرایط ایدهآل را ایجاد کنند. از جمله این سنسورهای میتوان به سنسور اکسیژن، سنسور دریچه گاز، سنسور فشار و … اشاره کرد.
پس از تغییر به حالت کامپیوتری کار تعمیرکاران بسیار راحت شد. زیرا بدون نیاز به بررسی و باز کردن تمام قطعات خودرو، تنها با یک دستگاه و چند کلیک تشخیص دهند که ایراد از کجاست؟
دستگاه دیاگ وظیفه ارتباط با کامپیوتر خودرو و تشخیص نوع خطا را برعهده دارد.
برنامه ریزی ایسیو:
برای برنامه ریزی ایسیو از دستگاههایی استفاده میشود که به آنها پروگرامر ایسیو (ECU Programmar) میگویند. با استفاده از این نوع دستگاهها میتوان با توجه به نوع خودرو و مدل آن نسبت به برنامه ریزی مجدد ایسیو اقدام کرد. دستگاههای بسیاری در زمنیه برنامه ریزی ایسیو وجود دارد که معروفترین آنها پروگرامر TNM 500 میباشد که توسط تعمیرکاران بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه برای برنامه دادن به اکثر خودروهای ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد و میتوان از آن جهت فلش زدن و برنامه دادن ایسیو استفاده نمود.
انواع دستگاه دیاگ:
بطورکلی دستگاه دیاگ به دو دسته تقسیم میشود.
- دیاگ های شرکتی
- دیاگ های مولتی برند
دیاگ های شرکتی دیاگ هایی هستند که شرکتهای سازنده خودرو آنها را میسازند و در اختیار تعمیرکاران قرار میدهند. از معایب این دستگاهها این است که فقط برروی یک مدل خودرو قابل استفاده هستند.
دیاگ های مولتی برند دیاگ هایی هستند که توسط شرکت های متفرقه ساخته شده و قابلیت استفاده برروی انواع خودرو را دارا میباشد.
تمامی انواع دستگاههای دیاگ به نوعی کد خوان هستند و با خواندن کدها خطاهای رایج را تشخیص میدهند. از معروفترین دستگاههای دیاگ میتوان به دستگاه جی اسکن (G-SCAN) اشاره کرد که برروی اکثر خودروهای داخل کشور قابل استفاده است.
برای مثال این دستگاه برروی انوع خودروهای تویوتا، کیا، ایران خودرو و سایپا و بسیاری از برندهای دیگر قابل استفاده است.
برای خواندن کدهای موجود باید دستگاه دیاگ را از طریق پورتهای مخصوص که به اصطلاح OBD میگویند متصل کرد. این پورتهای OBD معمولا زیر داشبورد خودروها و بعضا در جعبه فیوز خودرو قرار گرفته است. پورتهای OBD شباهت زیادی به پورتهای VGA در رایانهها دارند.
نحوه کار با دستگاه دیاگ:
برای کار با دستگاه دیاگ کافی است ابتدا از طریق پورتهای OBD دستگاه دیاگ را به خودرو متصل نمود. ابتدا باید سوئیچ خودرو را باز کرده سپس از طریق دستگاه نرم افزار را اجرا کنیم.
با توجه به مدل و نوع خودرو گزینه مناسب را انتخاب میکنیم. سپس باتوجه به این پارامترها نرم افزار نسبت به بررسی و شناسایی خطاهای موجود میپردازد. پس از چند دقیقه که فرآیند شناسایی خطاها انجام شد مرحله بعدی تشخیص علت خطا و اقدام برای برطرف کردن آن میباشد.
دستگاه دیاگ صرفا بازی با داده ها نیست. نیاز به یک متخصص هست تا این دادهها را تفسیر کرده و نسبت به رفع آنها اقدام نماید.
گزینههایی که هنگام کار با دستگاه دیاگ خواهید دید شامل زیر است:
Identification:
این گزینه به منظور شناسایی نوع ایسیو و اطلاعات آن میباشد. با انتخاب آن میتوانید اطلاعات تکمیلی در زمنیه مدل ایسیو بدست بیاورید.
Fault(s) reading:
این گزینه برای خواندن کدهای خطا مورد استفاده قرار میگیرد. بطورکلی کدهای خطا سه نوع میباشند. خطاهای دائمی، خطاهای موقتی و خطاهای ریموت.
در زیر به بررسی هریک از این کدها خواهیم پرداخت.
خطاهای دائمی:
به خطاهایی گفته میشود که درصورت پاک کردن مجددا برمیگردند.
علت این خطاها وجود نقص در قطعه یا سنسورها میباشد. برای برطرف کردن آنها نیاز هست که آن قطعه تعویض شود.
خطاهای موقت:
خطاهای موقت خطاهایی هستند که در حافظه موقت ایسیو ذخیره شده و درصورتی که بعد از استارت ، روشن بودن موتور و خاموش کردن آن مجددا از طرف ایسیو گزارش نشود نشان از موقتی بودن خطا دارند. در این خطاها نیازی به تعویض قطعه نیست و با پاک کردن این خطا مشکل برطرف میگردد.
خطاهای ریموت:
خطاهایی هستند که مشکل در سایر قطعات میباشد ولی تاثیر خود را برروی ایسیو ایجاد میکند.
Clearing fault results:
از این گزینه برای پاک کردن خطاها استفاده میشود. در صورتی که خطا از نوع موقتی باشد پس از استفاده از این گزینه خطا برای همیشه پاک خواهد شد.
اگر نوع خطا دائمی باشد اگر از این گزینه استفاده کنیم خطا به صورت موقتی پاک میشود اما پس از روشن کردن مجدد خودرو خطا نمایان میشود.
Actuator test:
از این گزینه نیز برای تست عملگر ها استفاده میشود.
برخی از این عملگر ها میتوان به انژکتورهای خودرو، استپر موتور، رله پمپ بنزین و سایر موارد اشاره کرد.
مرکز فنی آرمان خودرو علاوه بر تعمیرات ایسیو و دیاگهای تخصصی خودروهای داخلی و خارجی، نسبت به آموزش تعمیرات تخصصی ایسیو خودرو نیز اقدام کرده است.
در صورت تمایل به شرکت در دورههای تخصصی از طریق صفحه دوره آموزشی با ما در ارتباط باشید.