زانتیا خودروی فرانسوی شرکت سیتروئن که از سال ۱۳۸۰ وارد ایران شد. تعمیر ایسیو زانتیا، معرفی انواع ایسیوهای آن در این مقاله بررسی شده است.

معرفی اجمالی زانتیا

خودروی زانتیا محصولی از شرکت فرانسوی سیتروئن می باشد. این خودرو در سال ۱۹۹۳ میلادی برای اولین بار طراحی و به بازار عرضه شد.

درست زمانی که شرکت سیتروئن اقدام به توقف تولید این محصول نمود، شرکت خودروسازی سایپا اقدام به مونتاژ این محصول نمود.

زانتیا برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ وارد بازار شد. تولید این محصول تا سال ۱۳۸۹ ادامه یافت. 

این خودرو در برحسب نوع پیشرانه در دو مدل عرضه شده است. زانتیا با موتور ۱۸۰۰ سی سی و زانتیا با موتور ۲۰۰۰ سی سی.

در بین مردم تحت عنوان زانتیا ۱۸۰۰ و زانتیا ۲۰۰۰ شناخته شده است. 

قبل از تعمیر ایسیو زانتیا در بخش بعد با انواع ایسیو زانتیا آشنا می شویم.

ایسیو زانتیا 

با توجه به مدل زانتیا، ایسیو استفاده شده بر روی این خودرو متفاوت می باشد.

دو نوع ایسیو بر روی این خودرو بکار برده شده است. هر دو این ایسیو ساخت بوش می باشد.

بوش MP5.2 و بوش MP7.3

در ادامه بطور مفصل به معرفی این دو مدل ایسیو می پردازیم.

بوش MP5.2

این ایسیو بر روی خودروی زانتیا ۲۰۰۰ استفاده شده است.

از مشکلات شایع این مدل ایسیو می توان به خرابی های انژکتور، کوئل ، استپر و … اشاره نمود.

تعمیر ایسیو زانتیا ۲۰۰۰ در اکثر موارد به صورت سخت افزاری می باشد. 

این مشکلات ناشی از موارد زیر می باشد:

  • آبخوردگی
  • اتصال بر عکس سرباتری
  • اتصالی سیم ها 
  • خرابی باتری و دینام

از مشکلات نرم افزاری این مدل ایسیو، پریدن کد سوئیچ می باشد. در اثر این مشکل، برق سر کوئل نمی آید، و پمپ بنزین فعال نمی شود. خودرو در این حالت روشن نمی شود.

این ایسیو قابلیت پروگرام از طریق پورت OBD را ندارد.

همچنین آیسی فلش استفاده شده بر روی این مدل یکبار مصرف بوده و جهت خدمات نرم افزاری می بایست آیسی فلش تعویض گردد.

 

بوش MP7.3 

این ایسیو بر روی خودروی زانتیا ۱۸۰۰ استفاده شده است. علاوه بر این  خودروی پارس ELX موتور زانتیایی نیز از این مدل ایسیو بهره برده است.

از جمله خرابی های این مدل ایسیو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خرابی استپر موتور با علائم گاز خوردن یا خاموش کردن
  • عدم پالس سر سوزن انژکتورها با علائم تک کار کردن خودرو
  • عدم پالس سر کوئل
  • مشکلات کد سوئیچ

مشکلات بالا در اثر موارد بسیاری ایجاد می شود. از مهم ترین دلیلهای خرابی این مدل ایسیو آبخوردگی می باشد. 

در اثر موتور شوئی یا بی احتیاطی در تمیر کردن خودرو، ممکن است ایسیو دچار آبخوردگی شده و صاحب خودرو  را به دردسر بی اندازد.

بعد از آبخوردگی از دیگر موارد شایع در مورد خرابی این ایسیو ها بی احتیاطی فنی کاران می باشد. اتصال برعکس سر باطری، جوشکاری، اتصال سیم ها و … از مواردی است که سبب بروز مشکل برای ایسیو می شود.

در برخی موارد در اثر مشکلات سیم کشی و باطری خودرو از نظر نرم افزار نیز آسیب می بینند. این  مشکلات می تواند سبب پریدن کد سوئیچ نیز شود.

این مدل ایسیو قابلیت پروگرام از طریق پورت OBD را ندارد. جهت پروگرام این مدل می توان صرفا می توان با قرار دادن فلش بر روی زیف اقدام نمود.

تعمیر ایسیو زانتیا

تعمیر ایسیو زانتیا

تعمیر ایسیو زانتیا در به دوبخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می گردد.

عمده خرابی های دو مدل ایسیو زانتیا در اثر مشکلات سخت افزاری می باشد.

این مشکلات سبب بروز مشکلات عدیده ای بر روی خودرو می شود.

پس از عیب یابی اولیه و تشخیص ایراد ایسیو، می توان نسبت به تعمیر ایسیو زانتیا اقدام نمود.

مشکلات گاز خوردن، خرابی سوزن انژکتور ، خرابی کوئل ها و …  

با استفاده از نقشه و مسیرهای روی برد و همچنین آشنایی با ایسی های روی برد، می توان نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام نمود.

 

مرکز فنی مهندسی آرمان خودرو  برگزار کننده دوره های تخصصی آموزش تعمیرات ECU

این مطلب را به اشتراک بگذارید