سمند یکی از سدان های شهری است که به علت ویژگی های جالب و مصرف بهینه ای که دارد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. تعمیر ایسیو سمند با توجه به طیف وسیعی از این خودرو یکی از خدمات مرکز فنی آرمان خودرو می باشد. 

انواع ایسیوهای استفاده شده بر روی این خودرو دارای معایب و ضعف های مخصوصی می باشند. مشکلات و نحوه تعمیر آنها در این مقاله بررسی شده است.

 

معرفی اجمالی سمند

قدمت این خودرو به اوایل دهه هشتاد برمیگردد. ایران خودرو در آن تاریخ خودرویی را تحت عنوان سمند به معنی اسب زرد روانه بازار کرد. 

این خودرو با همکاری آلمان و انگلستان تولید شد. این محصول به کشورهایی نظیر روسیه، چین، ترکیه و آذربایجان صادر شد. 

البته این خودرو در کشورهایی نظیر ونزوئلا با نام سنتا اورو عرضه شد. 

طراحی بدنه این خودرو توسط شرکت انگلیسی فرست اتوموتیو انجام شد. ایران خودرو پس از خریداری طرح نسبت به تغییرات جزئی در بدنه آن اقدام نمود.

شناخت مدلها جهت تعمیر ایسیو سمند حائز اهمیت می باشد.

تا به امروز این خودرو در مدلهای مختلفی عرضه شده است. انواع مدلهای سمند شامل:

  • سمند SE
  • سمند LX
  • سورن ELX
  • سمند EF7 دوگانه سوز
  • سمند EF7 بنزینی

مدل LX  در اواخر سال ۸۹ به موتور بهینه EF7 مجهز گردید. این محصول تحت عنوان LX EF7 عرضه گردید.

ایسیو سمند

مشکلات ایسیوهای سمند

با توجه به مدل و تیپ خودرو ایسیو های محتلفی بر روی این خودرو استفاده شده است. 

بطور خلاصه ایسیو های زیر در این خودرو بکار برده شده است:

  • مگنت مارلی
  • SL96
  • S2000
  • بوش M7.4.4
  • بوش ME7.4.9
  • بوش ME17
  • زیمنس بنزینی 
  • زیمنس دوگانه

مگنت مارلی

این مدل از ایسیو ها همانطورکه در تعمیر ECU پژو ۴۰۵ نیز توضیح داده شده به صورت تک سوکت می باشند.

در اولین سریهای انژکتوری خودروهای ایران خودرو از این سری ایسیو استفاده شده است. 

خودروهای دارای این ایسیو فاقد سنسور اکسیژن هستند. لذا از نظر نرم افزاری دچار مشکل نمی شوند. 

همچنین این مدل ایسیو فاقد قابلیت پروگرام و برنامه ریزی هستند. تنها از طریق محیط دیاگ می توان پارامترهای مربوط به آوانس جرقه و پاشش سوخت را تنظیم نمود.

از خرابی های شایع این مدل ایسیو می توان به خاموش شدن خودرو حین حرکت اشاره نمود.

بدلیل موقعیت قرار گیری آنها، آبخوردگی نیز یکی از مشکلات شایع این مدل ایسیو می باشد. 

SL96

سری بعدی ایسیو نصب شده بر روی خودرو سمند، ساژم SL96 می باشد. 

از مشکلات شایع این مدل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • خرابی استپر
  • خاموش شدن در حین حرکت

در اثر آبخوردگی مشکلاتی نظیر عدم پالس منفی کوئل ها، خرابی سنسور مپ و … نیز بر روی این ایسیو بوجود می آید.

خودروهای دارای این ایسیو فاقد سنسور اکسیژن می باشند. در نتیجه از نظر نرم افزاری کمتر دچار آسیب می شوند.

این سری ایسیو ها از طریق OBD قابلیت پروگرام و برنامه ریزی ندارند.

جهت پروگرام آنها می توان از روش J-TAG یا روشهایی نظیر قرار دادن آیسی بر روی زیف استفاده نمود.

 

S2000

خانواده ایسیو S2000 یکی از پرکاربردترین ایسیو در میان محصولات ایرانی با محوریت مدلهای ۸۲ تا ۹۰ می باشد. 

در خودروی سمند با موتور معمولی نیز در مدلهای زیر ۹۰ از این ایسیو استفاده شده است. 

S2000 ساژم و S2000 والئو در انواع مدلهای با یونیت فن و بدون یونیت فن تحت عنوان های :

  • S2000-10
  • S2000-10 LC
  • S2000-ILC
  • S2000-SLC 

برروی این خودرو استفاده شده است. 

از مشکلات شایع ایسیو خانواده S2000 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خاموش شدن خودرو 
  • یکسرگی یا عدم پالس سوزن انژکتورها
  • عدم پالس کوئل 
  • عدم ارتباط با دیاگ
  • اختلال در عملکرد فن ها 
  • خرابی استپر
  • خطای سنسور دریچه گاز 
  • خطای سنسور مپ 
  • خطای سنسور دمای آب

تعمیر ایسیو سمند خانواده S2000 معمولا یکی از خوش تعمیر ترین ایسیو این خودرو می باشد. 

زیمنس دوگانه و تک سوز و SSAT

این مدل ایسیو هم برروی سمند موتور معمولی و هم بر روی سمند با پیشرانه EF7 نیز استفاده شده است. 

در موارد نادری از خودروهای EF7 نیز از ایسیو SSAT استفاده شده است. 

در مدلهای دوگانه موتور معمولی معمولا از یک ایسیو زیمنس معمولی به همراه یک زیمنس گاز تک سوکت کور استفاده شده است. 

ایسیو های گاز زیمنس تک سوکت کور دارای دو عیب اساسی هستند:

برخلاف ایسیو هایی مانند SAX 500، در اثر خرابی زیمنس گاز ماشین روشن نمی شود. زیرا مسیرهای مربوط به انژکتور بنزین از این ایسیو عبور می کند. 

تعمیر ایسیو آب خورده

در مدلهای بالاتر دوگانه سوز، از یک ایسیو بایفیول استفاده شده است. 

اصول تعمیرات ایسیو زیمنس در بخش آموزش تعمیرات ایسیو زیمنس بطور مفصل توضیح داده شده است. 

 

بوش M7.4.4

این مدل ایسیو بر روی خودروی دریچه گاز سیمی بکار برده شده است. به اصطلاح به این مدل ایسیو بوش آفریقایی می گویند. 

این مدل ایسیو با ایسیو ME7.4.4 که بر روی خودروهای دریچه گاز برقی استفاده شده است، از نظر ساختاری و قطعات متفاوت می باشد.

از مشکلات شایع این مدل ایسیو های می توان به ضعف برد اشاره نمود. 

با تعمیر ایسیو سمند M7.4.4 مشکلاتی از قبیل خطای سنسور دریچه گاز و بعضا بد کار کردن خودرو برطرف می شود.

بوش ME17

این ایسیو بر روی مدلهای بالای ۹۳ بکار برده شده است. این مدل ایسیو با دستگاه TNM از طریق پورت OBD را ندارند.

جهت پروگرام این مدل ایسیو باید از برد تریکور استفاده شود. 

خودروهای دارای این مدل ایسیو، بیشتر دارای مشکلات سیم کشی می باشند. مشکلات ناحیه دریچه گاز و پدال گاز یکی از ایرادهای شایع این مدل خودروهای می باشد.

بوش ۷٫۴٫۹

پرکاربردترین ایسیو خودروهای EF7 بوش ۷٫۴٫۹ می باشد. این ایسیو هم در مدلهای بنزینی و هم در مدل های دوگانه سوز استفاده شده است. 

علاوه بر خودروی سمند، در خودروی سورن و دنا نیز از این مدل ایسیو استفاده شده است. 

بوش ۷٫۴٫۹ دارای دو عیب اساسی می باشد. یکی از ایرادها نرم افزاری و دیگری سخت افزاری می باشد. 

تعمیر ایسیو سمند 7.4.9

در اثر خرابی نرم افزاری مشکلاتی زیر برای خودرو بوجود می آید :

  • گاز نخوردن و خطای دائم دریچه گاز
  • از روی گاز پریدن 
  • بد کارکردن 
  • و …

این مشکلات معمولا از ناحیه حافظه موقت ایسیو می باشد. با پروگرام مجدد ایسیو این عیب برطرف می شود.

مشکل شایع سخت افزاری ایسیوهای ۷٫۴٫۹ مربوط به ناحیه کوئل ها می باشد. در صورت خرابی ایسیو پالس منفی کوئل ها از ایسیو ارسال نمی شود.

در نتیجه این مشکل خودرو تک کار می کند. 

علاوه بر ضعف ایسیو از ناحیه کوئل، بعضا مشکلات سیم کشی نیز سبب بروز این مشکلات می شود. 

در صورتی که سیم کشی آسیب دیده باشد، حتی بعد از تعمیر ایسیو سمند از ناحیه کوئل، باز هم ایسیو به مشکل می خورد.

تعمیر ایسیو سمند 7.4.9

تعمیر ایسیو سمند

با توجه به مشکلات بوجود آمده بر روی خودرو، تعمیر ایسیو سمند نیازمند تخصص و تجربه می باشد. 

ابتدائی ترین اقدام پس از مراجعه مشتری، عیب یابی است. برای اینکه اطمینان حاصل شود که مشکل از ایسیو است یا خیر، راهکارهای مختلفی وجود دارد. 

  1.  ایسیو خودرو را باز می کنیم و بر روی تستر ایسیو قرار می دهیم.
  2. در صورت لزوم یک ایسیو تستی از خود پروگرام کرده و در اختیار مشتری قرار می دهیم.
  3. اگر اقدامات بالا مقدور نباشد، می توان به صورت فیزیکی به بررسی ایسیو پرداخت.

 

پس از انجام اقدامات بالا و اطمینان از خرابی ایسیو می توان نسبت به تعمیر ایسیو سمند اقدام نمود. 

بسته به این که مشکل ایسیو به صورت نرم افزاری است یا سخت افزاری، نیازمند اقدامات متفاوتی می باشد. 

در مشکلات نرم افزاری با پروگرام مجدد ایسیو مشکل برطرف می شود.

این پروگرام کردن می تواند ناشی از مشکلات حافظه موقت (اپیرام) باشد. 

در برخی از اوقات نیز حافظه دائم یا فلش آسب میبیند که نیازمند پروگرام مجدد می باشد. 

 

اما مشکلات سخت افزاری پروسه تعمیرات مجزایی دارد.

بسته به اینکه مشکل ایسیو در نتیجه چه اقدامی باشد و چه میزان آسیب به ایسیو وارد شده است، خدمات سخت افزاری قابل اجرا می باشد. 

 این مشکلات می تواند در اثر آبخوردگی، سیم کشی یا اشتباه و سهل انگاری تعمیرکار باشد. 

پس از مشخص شدن منشا عیب و اینکه به کدام قسمت ایسیو آسیب دیده، با توجه به نقشه و مسیرهای برد و آگاهی از عملکرد هرکدام از آیسی ها می توان عیب را برطرف نمود.

 

مرکز فنی آرمان خودرو برگزار کننده دوره های آموزش تعمیرات کامپیوتر خودرو 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید